Beweging en zwangerschap

Beweging en zwangerschap is vaak lastig te combineren. Zeker als je een intensief sporter bent en bijvoorbeeld wel eens doet aan creatine gebruik, is het belangrijk om na te gaan of je dit door kunt zetten of niet. Hieronder zullen we een lijst geven met veel beoefende sporten en of je hier mee door kunt gaan tijdens de zwangerschap.

  • Aquarobics
    Hier kun je gewoon mee doorgaan tijdens de zwangerschap! Dit is omdat het geen bijzonder intensieve sport is en vaak ontspannend werkt. We kunnen je zelfs aanraden om er mee te beginnen tijdens de zwangerschap. Het is namelijk erg goed voor je hart en de bloedsomloop.
  • Badminton
    Ook met badminton kun je doorgaan tijdens de zwangerschap. Doe het wel wat rustiger aan en als je merkt dat je last krijgt van je bekken moet je overwegen of het toch niet beter is om er even helemaal mee te stoppen.
  • Fietsen
    Met fietsen kun je wederom gewoon door blijven gaan. Zorg wel dat je goed op je houding let!
  • Hardlopen (joggen, marathon lopen)
    Met hardlopen kun je doorgaan maar moet je wel meer rekening gaan houden met je tempo. Blijf namelijk op een tempo waardoor je niet uitgeput raakt. Ook met joggen kun je op deze manier door blijven gaan. Let echter wel op wanneer je ondergewicht hebt, of tegen ondergewicht aan zit. Dan kun je namelijk wel beter stoppen. Ten slotte marathon lopen: een marathon vraagt veel van je lichaam. Als je hier toch mee door wilt gaan moet je erop letten dat je voedsel energie rijk is en bij signalen van oververhitting is het noodzakelijk dat je direct stopt.
  • Hockey
    In het begin van de zwangerschap kun je hier gewoon mee door gaan. Het advies is om te stoppen bij 3 tot 4 maanden zwangerschap omdat de stick schade kan veroorzaken in de zwangere buik als het buikje boven het schaambot uitkomt.
  • Krachttraining
    Met krachttraining kan je in het begin van de zwangerschap door gaan, mits je wat lichtere gewichten gebruikt. Na 7 maanden zou je helemaal moet stoppen.
  • Roeien
    Bij het roeien worden je buikspieren erg belast. Buikspieroefeningen worden helemaal afgeraden tijdens de zwangerschap. Om die reden is roeien helaas niet erg geschikt.
  • Skiën (met de koude periode, wintersport…)
    Aangezien de periode van wintersport bijna is aangebroken, is het belangrijk hier kort bij stil te staan. Skiën tijdens de zwangerschap is alleen toegestaan als je een geoefende skiër bent en raden we af om niet van steile hellingen te gaan. Het risico om te vallen op de buik wordt groter naarmate de buik zichtbaarder wordt. Kijk hier dus mee uit!
  • Wandelen
    Met wandelen kun je gewoon doorgaan of zelfs beginnen. Snelwandelen is wel belastend voor de bekken, dus hou het tempo laag.

Ten slotte: sporten die absoluut niet zijn toegestaan zijn extreme sporten zoals parachutespringen en (diepzee) duiken.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like